Jambo Plateau

22 oktober 2016 - Eldoret, Kenia

Karibu!

Ondertussen zit de eerste stageweek er op en is ons onderkomen voor de komende tijd zo goed als ingericht. De afgelopen dagen hebben we veel lieve mensen leren kennen en voelen we ons thuis in Plateau.

Na ons eerste nachtje in Nairobi zijn we in een klein vliegtuigje (te klein voor Machteld) naar Eldoret gevlogen. Daar werden we opgehaald en hebben we een aantal nachten doorgebracht in het rcea guesthouse in Eldoret. We werden gelijk in het diepe gegooid; een kamer zonder stroom, een wc die niet door spoelt en Lienke die door het bed heen zakt. Vervolgens hebben we de stad Eldoret leren kennen en hebben we kennis gemaakt met het openbaar vervoer in Kenia. Op de lokale markt waren wij als ‘mzungu’ (een blank persoon) een hele attractie.

Op vrijdag 14 oktober zijn we in de middag naar Plateau gebracht. We zijn erg warm ontvangen en iedereen was al op de hoogte van de ‘new visitors’. De meeste kinderen uit de omgeving kwamen even door de ramen gluren wie de mzungus van dit jaar zijn en we hebben al veel uitnodigingen ontvangen van de inwoners van Plateau. Toch was het de eerste avond erg wennen. Van het ‘hotel’ in Nairobi naar de eerste contacten met de lokale bevolking in Eldoret en uiteindelijk settelen in het platteland. We moeten creatief omgaan met het (bruine) water wat we tot onze beschikking hebben (denk aan wc, douchen, koken, afwassen, enz.). Ook heeft er al een verbouwing plaatsgevonden in huis, zo staat er nu een bed dat te veel was in de badkamer en is er meer ruimte in de slaapkamer ontstaan. De foto’s hangen ondertussen aan de muur en de kaartjes staan op tafel.

De eerste stage week zorgde wederom voor veel indrukken. Ze hebben niet de middelen en materialen tot beschikking als in Nederland en de familie van de patiënt verleent de basiszorg (zoals wassen). De staff van het ziekenhuis lijkt één grote familie en iedereen maakt een praatje met elkaar. Als een patiënt niet in z’n bed ligt, is de kans groot dat die lekker op het gras ligt te genieten van het zonnetje. Het is leerzaam om mee te maken hoe de zorg wordt verleent in deze omstandigheden met de beschikbare middelen aan de mensen die misschien niet elke avond met een volle maag naar bed kunnen gaan.

Afgelopen woensdagmiddag zijn we mee geweest naar de ‘secondary school for plateau girls’. Na onze stagedag hebben we gevoetbald en gevolleybald met de meiden die hier op school zitten. Ook hier waren we een hele bezienswaardigheid en werd en volop gejuicht als je de bal speelde.
Naast onze stage zijn we volop aan het genieten van het mooie weer, socializen met de lokale bevolking en het lekkere eten (vooral het fruit).

Veel liefs!

Ps. Foto’s volgen nog aangezien gebrek aan internet..

1. Opa en oma van der kooi:
    24 oktober 2016
    Lieve Lienke Machteld en Gerline .we hebben jullie verhaal met plezier gelezen. Daaruit vernomen dat het goed metjullie gaat .en zijn daar dankbaar voor .nog blauwe plekken over gehouden Lienke van de val ? Fijn dat jullie tijd hebben voor ontspanning . hier is alles goed liefs opa en oma van der kooi
  2. Jenny Roeberts (CHE):
    25 oktober 2016
    Fijn dat jullie een goede start gemaakt hebben. Succes met de stage en geniet van deze bijzondere tijd.
  3. Jan Meijer:
    4 december 2016
    Een verhaal allemachtig prachtig. Fijn dat het jullie goed gaat. Mooi is dat met kleine dingen jullie en de mensen daar blij zijn.
    Opa en Oma Hengelo